De Romeinen gaan terug naar school
Auteur: Harry Lindelauf
Fotografie: Harry Lindelauf
Het is 2024. De leerlingen van basisschool De Veldhof zitten klaar om kennis te maken met hun zeer verre voorvaders en -moeders: de Romeinen. Want die komen dankzij een bijzonder project terug naar school.
De ‘Romeinen’, dat zijn vandaag Miriam Souren en Frans Essers. Niet uit Rome dus maar gewoon uit Eijsden en Kerkrade in hun eigentijdse kleren. En hun verhaal gaat over de Romeinen die in de villa van Voerendaal woonden. Het verhaal wordt verteld aan de hand van een speciaal gemaakte presentatie die op het smartboard in de klas van meester Dennis Voorst wordt getoond. En natuurlijk komen de Romeinen vooral tot leven dankzij de vondsten die tevoorschijn komen uit hun Romeinse koffer. Het zijn kopieën van voorwerpen die op het terrein van de villa Voerendaal zijn gevonden. Dankzij 3D-fotografie en 3D-printen zijn die niet van echt te onderscheiden. Als klapstuk heeft de koffer echte Romeinse vondsten: bijvoorbeeld een stuk van een 2.000 jaar oude dakpan.
Bananen en een sleutel
De leerlingen van groep 7A van De Veldhofschool in Eygelshoven horen wat de Romeinen brachten. De vraag van Miriam wat de boeren in die tijd zoal verbouwden op hun land levert interessante antwoorden op. Behalve goede antwoorden komt ook de suggestie voorbij dat het wel eens bananen konden zijn. Met de prompte reactie van een mede-leerling: ’Natuurlijk niet, die komen van een tropisch eiland.’
Het eerste Romeinse voorwerp dat rond gaat is een stevig formaat sleutel. Frans Essers maakt met een modeldeur en slot duidelijk op welke vernuftige manier slot en sleutel werden gebruikt. Later maken een Romeinse munt met de afbeelding van ‘een soort koning’, een bronzen wijnzeefje en een stuk dakpan een rondgang door de klas. Klapstuk is de replica van het hoofd van de Dame van Voerendaal dat op ware grootte rond gaat. Het origineel is van zandsteen, de kopie van lichte kunststof maar niet van echt te onderscheiden.
Belang van behoud erfgoed
Het project met de reiskoffer is van Restaura in Heerlen. Daar worden archeologische vondsten geconserveerd en gerestaureerd. De bedoeling is om meer mensen kennis te laten maken met de vondsten van de villa Voerendaal. Daarom zien de kinderen in de presentatie ook hoe een restaurator vondsten schoonmaakt en conserveert. Een tweede is dat de jongeren zien hoe belangrijk ons erfgoed is. De kosten van het project ‘reiskoffers’ worden betaald uit bijdragen van het VSB-fonds, Cultuur Fonds, Mondriaan Fonds en de provincie Limburg.
Je eigen rotstekening
Voor De Veldhofschool is het Romeinse bezoek onderdeel van een lespakket dat handvaardigheid koppelt aan geschiedenis. Dorieke Schreurs van Vazom (Vrije Akademie Parkstad) verzorgt de lessen waarbij de leerlingen bijvoorbeeld bij het behandelen van prehistorische rotstekeningen zelf verf maakten en vervolgens hun eigen, 21-ste eeuwse rotstekening.
In Eygelshoven rondt Miriam Souren na anderhalf uur tijdreizen af. De vraag aan de leerlingen wat ze van de les vonden, krijgt een verlegen ‘leuk’. Misschien is de aandacht naar buiten verschoven. Daar lonkt iets dat tegenwoordig net zo zeldzaam is als de Romeinen binnen: sneeuw.